ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΑ.Λ 2016
ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
***
Καταγράφομε κάποιες ιδέες των παραγράφων για την περίληψη και στη συνέχεια τις συνδέουμε
μεταξύ τους με διαρθρωτικές λέξεις.
A.1. ΘΕΜΑ : Το κείμενο αναφέρεται
στη στάση των παιδιών απέναντι στα ηλεκτρονικά μέσα , αλλά και στο ρόλο του
διαδικτύου στη ζωή των νέων.
- Σύμφωνα με
τον ομιλητή η σχετικά πρόσφατη Σύμβαση για τα δικαιώματα των παιδιών είναι σημαντική
για τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων του,
- ενώ η Unicef διασφαλίζει τη δυνατότητα πρόσβασης
των παιδιών στην πληροφόρηση και ψυχαγωγία. Σε έκθεσή της μάλιστα καταγράφει
μέσω επίσημων ερευνών το υψηλό ποσοστό των παιδιών που χρησιμοποιούν τα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης στην Ευρώπη και στην Ελλάδα .
- Ο ρόλος, όμως,
των τεχνολογικών μέσων είναι και θετικός και αρνητικός.
- Γι’ αυτό είναι
επιβεβλημένη η ενημέρωση των γονέων και των παιδιών για την αντιμετώπιση των
κινδύνων στο διαδίκτυο και η επιβολή κυρώσεων
- Απαιτείται
η συνεργασία όλων των φορέων για την αντιμετώπιση των κινδύνων.
Β1. α) ΛΑΘΟΣ
β)
ΣΩΣΤΟ
γ )
ΛΑΘΟΣ
δ) ΣΩΣΤΟ
ε)
ΛΑΘΟΣ
Β2.α ) Τα δομικά μέρη της πέμπτης παραγράφου είναι
τα εξής:
Θεματική πρόταση : « Μπορούμε να… κυβερνοχώρο»
Λεπτομέρειες-Σχόλια
: «Συγκεκριμένα … ψηφιακό περιβάλλον»
Κατακλείδα :
δεν υπάρχει
Β) Ο συγγραφέας
στην τρίτη παράγραφο χρησιμοποιεί αρχικά την επίκληση στην αυθεντία με την αναφορά
στην Unicef και στη συνέχει την επίκληση στη λογική με τεκμήρια
( αποτελέσματα έρευνας και στατιστικά στοιχεία).
*** Ίσως χρειαστεί κάποια διευκρίνιση,
διότι η επίκληση στην αυθεντία δεν υπάρχει καθαρά και εμφανώς. Υπάρχει επίκληση
στη λογική με μέσα : παραπέμπει σε κείμενο-έλθεση της Unicef, το οποίο μπορεί να
θεωρηθεί και ως αυθεντία.
Β3. Συμφωνούν
: διαφωνούν
Δικαίωμα : υποχρέωση, καθήκον
Χρήσιμο :άχρηστο
Αυστηρή :επιεικής
Αποτελεσματική :αναποτελεσματική
Β4 α) Ενδεικτικά
αναφέρουμε :
« η Unicef είναι θεματοφύλακας της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του παιδιού
« Δίνει φωνή στα παιδιά…»
« Μπορούμε να «θωρακίσουμε» τα παιδιά…»
Β) Τα παιδιά
μπορούν να «θωρακιστούν» (από εμάς) με συγκεκριμένες στρατηγικές για τη πρόληψη.
Γ . Προσχεδιασμένος προφορικός λόγος – ομιλία
Επικοινωνιακό
πλαίσιο: χρήση α΄ και β΄ ρηματικού προσώπου, οικειότητα και αμεσότητα στο λόγο
Προσφώνηση:
Αγαπητοί
καθηγητές,
Αγαπητοί
συμμαθητές,
Κυρίες και
κύριοι,
Ερώτημα α΄ : κίνδυνοι για την ασφάλεια των
παιδιών στο διαδίκτυο
• ανυπαρξία
ασφαλιστικών δικλείδων στην είσοδο οποιουδήποτε είδους πληροφοριών στο
διαδίκτυο
• οι
επισκέπτες όλων των ηλικιών μπορούν: - να βρουν πορνογραφικό υλικό, - να
παίξουν τυχερά ηλεκτρονικά παιχνίδια, - να παρασυρθούν από τις τολμηρές ιδέες
κάποιων που αποσκοπούν στην χειραγώγηση των νέων σε οργανώσεις οι οποίες τους
φανατίζουν
• τα παιδιά
προβαίνουν στη λήψη και αποστολή προσωπικών φωτογραφιών τους ή άλλων προσωπικών
στοιχείων τους προκειμένου να κάνουν γνωριμίες με τους «νέους φίλους τους» à παραβίαση της ιδιωτικότητας,
• άσκηση
εκβιασμών, ψυχολογικής και λεκτικής βίας, εκφοβισμός à «θυματοποίηση» των χρηστών
• ψεύτικα
προφίλ – παιδεραστία
Ερώτημα β΄:
τρόποι προστασίας από τους κινδύνους του διαδικτύου
Η ευθύνη της
οικογένειας § Ενθάρρυνση των νέων για την ενασχόληση τους με τον κόσμο της
τεχνολογίας χωρίς υπερβολές. § Φροντίδα για την κοινωνική ζωή του νέου και διεύρυνση
των ενδιαφερόντων του. § Έλεγχος της πρόσβασης των ανηλίκων στο διαδίκτυο και
προστασία από ηλεκτρονικές σελίδες με επικίνδυνο για τα παιδιά περιεχόμενο.
Η ευθύνη της
πολιτείας και των επιχειρήσεων § Υιοθέτηση κατάλληλης νομοθεσίας σε εθνικό και διεθνές
επίπεδο για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος στο διαδίκτυο και
ιδιαίτερα για την προστασία των ανηλίκων από ιστοσελίδες με περιεχόμενο
επιβλαβές. § Συνεργασία των κρατών και εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών
αστυνόμευσης, ώστε να μπορούν αποτελεσματικά να εξαλείψουν το οργανωμένο
ηλεκτρονικό έγκλημα.
Ο ρόλος της
εκπαίδευσης § Εξοικείωση των νέων με τη νέα τεχνολογία, τις δυνατότητες
και τους κινδύνους που συνεπάγεται. § Καλλιέργεια της απαραίτητης φιλοσοφίας με την παροχή
παιδείας που θέτει ως κέντρο τον άνθρωπο και όχι την τεχνολογική και οικονομική
ανάπτυξη. § Ανάπτυξη της ικανότητας αξιολόγησης των πληροφοριών, διασταύρωσης
και επιλογής με βάση την αξιοπιστία της πηγής, τη σοβαρότητα, την αισθητική του
δικτυακού τόπου, το ύφος, τη γλώσσα κ.λπ. § Προσεκτική μελέτη και υπεύθυνος προγραμματισμός για
την εισαγωγή της πληροφορικής στη διδασκαλία (κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα,
κατάρτιση των εκπαιδευτικών, συνδυασμός με τις παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας,
πειραματική εφαρμογή, έλεγχος των αποτελεσμάτων). Ωστόσο, κανένας ηλεκτρονικός
υπολογιστής δεν μπορεί να αντικαταστήσει το δάσκαλο και την αμεσότητα της
σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή.
Αποφώνηση:
Ευχαριστώ για την προσοχή σας
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΑ.Λ
2016
ΠΑΛΑΙΟ
ΣΥΣΤΗΜΑ
Α.1.
Θεματικό κέντρο: Η αρθρογράφος με
αφορμή ένα διαφημιστικό μήνυμα αναφέρεται στον σύγχρονο τρόπο επικοινωνίας μέσω
των τεχνολογικών μέσων.
-
Επισημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν έχουν κάποια θέματα να συζητήσουν και δεν
προφυλάσσουν την ιδιωτικότητά τους.
- Παρά το
γεγονός ότι υπάρχει σήμερα έκρηξη της τεχνολογίας, η επικοινωνία είναι ανούσια.
- Με αφορμή
μια τηλεοπτική συζήτηση θίγεται από την αρθογράφο η έλλειψη αυθορμητισμού στην
επικοινωνία.
- Καταληκτικά,
η αρθρογράφος με συνεχείς ρητορικές ερωτήσεις υπονοεί την κρίση στην
επικοινωνία, στην οποία οδήγησαν οι νέες τεχνολογίες.
Β1. Α) Λάθος
β) Σωστό
γ) Σωστό
δ) Λάθος
ε) Λάθος
Β2. Τα δομικά μέρη της παραγράφου είναι :
Θεματική
πρόταση : «Υπάρχει άραγε…διαλόγων»
Λεπτομέρειες-
Σχόλια : « Το γεγονός ότι … επιπλέουν «
Κατακλείδα
:Δεν υπάρχει
Β3 α)
προστατεύσουν : διαφυλάξουν, προασπίσουν,
περιφρουρήσουν
Προσωπικό : ιδιωτικό
Αφέλεια : ανοησία, ανωριμότητα
Επικοινωνούν : συνομιλούν,
συνδιαλέγονται, συναναστρέφονται
Ιδέες :απόψεις, γνώμες
Β) σύγχρονη
: παραδοσιακή
μεγαλόφωνα :χαμηλόφωνα
Σοβαρά : αστεία
Αντίθετο :όμοιο, ίδιο
Επιπλέουν : βουλιάζουν, βυθίζονται
Β4 α) « Μερικές φορές ολόκληρο βαγόνι βυθίζεται …επικοινωνία»
«… η διαδικτυακή, τηλεοπτική
επικοινωνία είναι πιο ρηχή από ποτέ»
« Τα
«πολλά» που έχουμε να πούμε καταχωνιάζονται ακόμα πιο βαθιά… επιπλέουν «
Β) Η αυθόρμητη έκφραση στις διαπροσωπικές
σχέσεις συχνά αποτελεί αιτία παρεξηγήσεων
Οι νέοι ανταλλάσσουν καθημερινά μηνύματα
χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο
Γ. Επικοινωνιακό
πλαίσιο: Άρθρο - Τίτλος – στοιχεία επικαιρότητας (αφόρμηση από επίκαιρο
γεγονός). Γλώσσα : Αναφορική – χρήση, κατά βάση, γ΄ προσώπου.
Ζητούμενο 1ο
Λόγοι που οι νέοι επιλέγουν τη χρήση νέων τεχνολογιών (smartphones, chat
κ.τ.λ.) για την επικοινωνία τους
· Η επικοινωνία είναι αμεσότερη. Μπορούν να μοιράζονται με
τους φίλους τους κάθε στιγμή αναρτώντας φωτογραφίες .
· Ανταλλάσσουν απόψεις.
· Έχουν τη δυνατότητα να παίξουν, να διασκεδάσουν , να
πληροφορηθούν. · Με τη χρήση συντομογραφιών και γραπτών μηνυμάτων
εξασφαλίζεται η δημιουργία ενός ιδιότυπου κώδικα επικοινωνίας που δεν είναι
εύκολα προσβάσιμος στις μεγαλύτερες ηλικίες.
· Συνομιλία με περισσότερους του ενός συνομιλητές.
· Πρόσβαση στο διαδίκτυο/πληροφόρηση.
Ζητούμενο 2ο
Οι τυχόν
κίνδυνοι που εγκυμονεί η αλόγιστη χρήση των νέων τεχνολογιών
· Οι συντομογραφίες και η γραφή ελληνικών με λατινικούς χαρακτήρες
που συνήθως χρησιμοποιούν συρρικνώνουν το λεξιλόγιο των νέων και αλλοιώνουν τη
γλώσσα.
· Δίνεται περισσότερη έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση και
καλλιεργούνται ναρκισσιστικά αισθήματα στους νέους με αποτέλεσμα την υποβάθμιση
της πνευματικής ανάπτυξής τους.
· Τα προσωπικά δεδομένα είναι εκτεθειμένα και βρίσκονται ανά
πάσα στιγμή στη διάθεση οποιουδήποτε επιτήδειου προς εκμετάλλευση.
· Δε δημιουργούνται υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς
γίνεται κατάχρηση της επικοινωνίας αυτής/εικονικές σχέσεις.
· Το άτομο δεν μπορεί να επικεντρωθεί σε οποιαδήποτε
εργασία, αφού η επικοινωνία είναι δυνατή σε οποιοδήποτε χώρο και χρόνο.
· Η τάση αυτοπροβολής των νέων οδηγεί στην επιθυμία απόκτησης
νέων ηλεκτρικών συσκευών/πλασματικές ανάγκες.
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΤΣΙΠΡΑ
ΣΑΤΩΒΡΙΑΝΔΟΥ 11, 4Ος ΟΡΟΦΟΣ ΠΛ.ΠΑΡΚΟΥ
22310 51600/6980032612