Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

AΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ 2016
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ο συγγραφέας αναφέρεται στα χαρακτηριστικά (μορφές) της γνήσιας φιλίας για τον άνθρωπο. Αρχικά προσεγγίζει σημασιολογικά τον όρο και παραθέτει τη διαχρονική του αξία.Στη συνέχεια τονίζει ότι , κατά τον Αριστοτέλη, η φιλία σχετίζεται άμεσα με την αγάπη προς τον συνάνθρωπο και την ανταποδοτικότητα απέναντι σε έμψυχα όντα. Επιπλέον, κατηγοριοποιεί τη φιλία με κριτήρια τη χρησιμότητα του συνανθρώπου (ωφελιμισμό) και την ψυχική ευχαρίστηση, που βασίζεται όμως στην ιδιοτέλεια και το ατομικό συμφέρον. Ωστόσο, επισημαίνει πως η ιδανικότερη μορφή φιλίας εδράζεται στην ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων και στα κοινά ανθρωπιστικά ιδανικά.Άρα, η φιλία που στηρίζεται στην αρετή είναι άφθαρτη. Τέλος, θεωρεί ότι ο γνήσιος φίλος είναι το στήριγμα του ανθρώπου στις δυσχέρειες της ζωής.
***Επισημαίνουμε ότι η περίληψη μπορεί να γραφεί και με διαφορετικό τρόπο και άλλη διατύπωση, αρκεί να αποδίδεται η ουσία της κάθε παραγράφου.
Β.1. Λ ( 2η παράγραφος)
Σ ( 2η παράγραφος)
Σ ( 3η παράγραφος)
Σ ( 4η παράγραφος)
Λ ( 5η παράγραφος)
Β2.α) Συνδυασμός μεθόδων
Πρώτος τρόπος ανάπτυξης είναι η διαίρεση
Διαιρετέα έννοια : οι φιλικές σχέσεις
Διαιρετική βάση : στόχος της φιλίας, κατά τον Αριστοτέλη
Μέλη ( μέρη) της διαίρεσης : "διά το χρήσιμον' , δι' ηδονήν, "διά τό αγαθόν"
Δεύτερος τρόπος ανάπτυξης;είναι η αιτιολόγηση, αφού παρατίθενται οι λόγοι ανάπτυξης φιλικών δεσμών και υπάρχει σαφής επανάληψη της διαρθρωτικής λέξης " επειδή"
Τρίτος τρόπος ανάπτυξης είναι τα παραδείγματα ( είναι διασκεδαστικός, έξυπνος συνομιλητής, επιδέξιος συμπαίκτης κ.τ.λ.)
β) άλλωστε : αντίθεση-εναντίωση, προσθήκη, έμφαση
δηλαδή :επεξήγηση
όταν : χρόνο, χρονική σχέση, προϋπόθεση
λοιπόν :συμπέρασμα, αποτέλεσμα
Β3. α) εγκωμίασαν :επαίνεσαν, εξύμνησαν, ύμνησαν, επιδοκίμασαν, επιβραβευσαν
ευχαρίστηση : τέρψη, απόλαυση, ηδονή, ευδαιμονία,χαρά
συναναστροφής : επαφής, συντροφιάς, συνεύρεσης,
ακατάλυτη : άφθαρτη, άρρηκτη, αδιάσπαστη, σταθερή, μόνιμη, αναλλοίωτη, ακατανίκητη
φθείρεται : καταστρέφεται, αλλοιώνεται, υπονομεύεται, διαβρώνεται
β) οικεία : ξένα, εχθρικά, ανοίκεια, αλλότρια, άγνωστα
επιδέξιος ΅αδέξιος, ανίκανος άχρηστος
ωφέλεια, ζημία, βλάβη,
αξία : απαξία, ασημαντότητα,
αυστηρό : επιεική, χαλαρό. ελαστικό
Β4. α) "διά το χρήσιμον " : αυτούσια μεταφορά της φράσης του Αριστοτέλη, ακριβής παράθεση λόγων, λόγια έκφραση
" αγαπά" : μεταφορική χρήση της γλώσσας, ειρωνεία,
(υλικό ή ηθικό ) : λειτουργεί επεξηγηματικά στη λέξη "κέρδος" που προηγείται, καλύτερη κατανόηση του νοήματος.
β) β΄ ενικό ρηματικό πρόσωπο : αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα, πειστικότερος, λόγος, συμβουλευτικός και προτρεπτικός τόνος, δημιουργεί κλίμα διαλόγου.
α΄ πληθυντικό πρόσωπο : εκφράζει συλλογικότητα και καθολικότητα. δίνει στο κείμενο ζωντάνια και αμεσότητα στο ύφος. Εντάσσεται ο πομπός στο σύνολο. Παραστατικότητα, οικειότητα με τον αναγνώστη, συμμετοχή και του συγγραφέα στον προβληματισμό.
Γ1. ΟΜΙΛΙΑ ( επικοινωνιακό πλαίσιο)
Προσφώνηση:
Αξιότιμοι καθηγητές,
Αγαπητοί συμμαθητές,
-αφόρμηση: ( η ίδια η εκδήλωση)
-παρουσίαση θέματος και ενοτήτων (θέλησα να εκθέσω τις απόψεις μου για…. Και πιο συγκεκριμένα…)
-σκοπός ( προκειμένου να σας ενημερώσω αλλά και…)
Στη συνέχεια ένας γενικός πρόλογος με αναφορά στη σημερινή εποχή ευτελισμού των διαπροσωπικών σχέσεων και των ηθικοκοινωνικών αξιών. Μια εποχή αλλοτρίωσης και εμπορευματοποίησης των σχέσεων, κατίσχυσης του ατομικισμού, της τεχνολογίας και του καταναλωτισμού, αποσύνδεσης του ατόμου από το κοινωνικό περιβάλλον. Επιτακτική , λοιπόν, ανάγκη είναι να επαναπροσδιοριστούν οι σχέσεις των ανρθώπων στη βάση μιας πιο άδολης και ανθρώπινης προσέγγισης.
Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ( χαρακτηριστικά γνήσιας φιλίας)
- Αγάπη , άδολο ενδιαφέρον, ανιδιοέλεια, αλληλοβοήθεια
- Ειλικρίνεια, σεβασμός στην προσωπικότητα του άλλου
- Διαλλακτικότητα, έλλειψη εγωισμού και ατομικισμού
- Αμοιβαία εμπιστοσύνη, πίστη και αποδοχή
- Ψυχική επαφή, κοινές αγωνίες, ενδιαφέροντα και ανησυχίες
- Αλληλοϋποστήριξη, συμπαράσταση, υπομονή και επιμονή
- Σταθερότητα και διάθεση συγχώρεσης
- Πνευματική επαφή, ανταλλαγή απόψεων, αντιμετώπιση από κοινού των προβλημάτων.
-Απουσία κακίας, φθόνου, μίσους, ανταγωνισμού
Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ( ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης/διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας.)
ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (ΘΕΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ)
- Αίρονται όλοι οι χωροχρονικοί περιορισμοί για τη σύναψη σχέσεων. Κατάργηση αποστάσεων , επικοινωνία με ανθρώπους διαφορετικών εθνικοτήτων με κοινά ενδιαφέροντα. Κατάργηση ρατσιστικών στερεοτύπων και αντιλήψεων..
- Χάρη στην ταχύτητα και την ευκολία και τις ποικίλες εφαρμογές του διαδικτύου εξασφαλίζεται η δυνατότητα προσέγγιση των άλλων και σύναψης σχέσεων, αλλά και η διεύρυνση του κύκλου επαφών.
- Δυνατότητα επικοινωνία και σύναψης σχέσεων ακόμη και για ανθρώπους με μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες ή εσωστρεφείς.
- Δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμού ή και συμμετοχής σε ομάδες.με κοινά ενδιαφέροντα..
- Αμβλύνεται η συναισθηματική φόρτιση, το συναίσθημα μοναξιάς, και απαλύνονται διάφορες ψυχολογικές καταστάσεις, όπως το άγχος, ο θυμός, η κατάθλιψη.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ)
- Το διαδίκτυο, κατά περιπτώσεις αντικαθιστά και υποκαθιστά την ανάγκη για γνήσια ανθρώπινη επαφή. Ρηχότητα στην έκφραση συναισθημάτων.
- Οι χρήστες βιώνουν μια εικονική πραγματικότητα και μια πλασματική εξωστρέφεια, συνάπτοντας σχέσεις χωρίς ουσιαστικό υπόβαθρο. Απομακρύνονται έτσι από τη ζωντανή επαφή και επικοινωνία.
- Ύπαρξη πολλών κινδύνων από την περιήγηση στο διαδίκτυο και τη σύναψη σχέσεων με αγνώστους ή ανωνύμους ή ανθρώπους που χρησιμοποιούν ψευδή στοιχεία. Κίνδυνος πλαστοπροσωπίας.
- Δεσμεύεται μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί πιο δημιουργικά σε άλλες δραστηριότητες..
ΑΠΟΦΩΝΗΣΗ

                                                                                       ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑΚΟ  ΚΕΝΤΡΟ  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ  ΤΣΙΠΡΑ
                                                                                               ΣΑΤΩΒΡΙΑΝΔΟΥ  11, 4Ος ΌΡΟΦΟΣ  ΠΛ.ΠΑΡΚΟΥ
                                                                                                                 22310 51600/6980032612

Σύλλογος Τριτέκνων Ν. Φθιώτιδος

Σύλλογος Τριτέκνων Ν. Φθιώτιδος

Αναγνώστες

Αρχείο Δημοσιεύσεων

Από το Blogger.

Δημοφιλέστερες δημοσιεύσεις